חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי שני ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים עד הגיעו לגיל 18, זכות הכוללת את היכולת להכריע בשאלת מקום מגוריו של הילד והחובה והזכות לדאוג לצורכי הילד. סוגיית שינוי מקום מגורים של ילדים משותפים להורים גרושים – הינה תחום המעסיק רבות את מערכת המשפט, ולנושא היבטים שונים ומגוונים, כאשר לרוב מדובר בהחלטה קשה במיוחד והקו המנחה את בתי המשפט תמיד יהיה ע"פ עקרון טובת הילד.

הענקת המשמורת הקבועה לאמא אינה מקנה לה את הזכות לשנות מקום מגורים לה ולילדים המשותפים לאזור מרוחק – ובכך לפגוע בזכויות הסדרי הראייה של האבא עם ילדיו ומעורבותו בחייהם בכלל. במקרים בהם האב אינו מסכים לשינוי מקום מגורי ילדיו הנמצאים שמשמורם אמם – ידרש בית המשפט לפסוק בנדון ולהכריע בהתאם לעקרון טובת הילדים.

מחד, חשוב להעניק לאמא, בעלת המשמורת לילדים, את האפשרות לשאוף ולהתקדם בחייה האישיים בכל התחומים (קריירה ופרנסה, זוגיות, התפתחות אישית וכיו"ב), גם אם התפתחות זו כרוכה במעבר מקום מגורים מעיר לעיר ואף ממדינה למדינה, בהתאם לצרכיה ורצונה, זאת ועוד – ברור לכל כי ההתפתחות האישית של האם יקרין וישליך גם על חיי הילדים המתגוררים עימה כי כאשר טוב להורה- טוב לילד. מאידך, ההורים מתגרשים זה מזו אך לא מהילדים ומשכך, גם לאחר גירושין השאיפה היא להמשיך ולקיים מערכת יחסים הדוקה בין הילדים לבין ההורה שאינו משמורן קבוע להם וחשוב לעצור כל ניסיון או פעולה אשר תביא לריחוק בין ההורה לילדיו ולצמצום מערכת היחסים החשובה בינהם. מצב זה מביא לא אחת את המחוקק לעמוד בפני דילמה מורכבת בין הרצון לשחרר את ההורה המשמורן להתפתחות אישית בחייו לבין הצורך והחשיבות בעידוד ושמירת מערכת יחסים שוטפת ואיכותית בין ההורה שאינו משמורן וילדיו. במקרים רבים בני הזוג מצליחים לנהל ביניהם תקשורת איכותית ובונה כשטובת הילדים עומדת בראש מעייניהם, אולם במקרים רבים אחרים בהם לא מצליחים ההורים להגיע להסכמה ע"י הדברות, נאלץ בית המשפט להתערב, לבחון את התיק לגופו ולפסוק בהתאם לטובת הילדים.

מהי טובת הקטינים בסוגיית שינוי מקום מגורים?

· היכולת להמשיך ולשמור על הקשר עם ההורה שאינו משמורן
· אופי הקשר שישמר לאחר שינוי מקום המגורים
· מוסדות חינוך ומסגרות חברתיות אחרות
· מצב חברתי של הילד וקשרים חברתיים הקיימים במקום המגורים הנוכחי
· היכולת לשמור על קשר עם בני המשפחה המורחבת
· רצון הילדים (המקבל חשיבות ומשקל ככל שהילד בוגר יותר בגילו ובנפשו)
· המלצות אנשי מקצוע (עובדים סוציאליים, אנשי חינוך, פסיכולוגים ועוד)

שינוי מקום מגורים למדינה אחרת – הגירה

ישנם מקרים שבהם ההורה אשר קיבל את זכות המשמורת על הילדים מבקש להעתיק את מקום מגוריו הרחק ממקום מגוריו של ההורה השני, ולעיתים הרחק ממרכז חייו הקבוע של הילד עד לאותה עת. הדילמה נעשית מורכבת יותר כאשר עסקינן בשינוי מקום מגורים ומעבר למדינה אחרת, דהיינו מעבר מסמכות שיפוט אחת לאחרת – מצב הטומן בחובו סיכונים רבים ובראשם ניתוק הילד מההורה שאינו משמורן קבוע וצמצום משמעותי של היקף המפגשים בינהם, ניתוק הילד מחבריו והסביבה בה גדל, שינוי מוסדות חינוך ועוד. שינוי מקום מגורים ממדינה למדינה מחייב על פי חוק את אישורו של ההורה שאינו המשמורן הקבוע ואין קשר לעובדה כי הילד אינו גדל עימו ואינו נמצא במשמרתו באופן קבוע.
היה ואין הסכמה כזו מצד ההורה שאינו משמורן, חייב ההורה המבקש לעבור עם הילד למדינה אחרת לבקש את אישורו של בית המשפט המוסמך לאשר שינוי מקום מגורים עם הילד. בית המשפט יבחן את המקרה ויפסוק האם לאשר לשנות מקום מגורים עם הילד למדינה אחרת על פי טובת הילד לפני רצון ההורים וצרכיהם. הורה אשר יבחר לפעול על דעת עצמו וללא אישור בן הזוג או אישור בית המשפט ועובר עם הילד למדינה אחרת – מסתכן בעבירת חטיפה, דהיינו עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

לסיכום, מציאות החיים נוטה לשינויים, הזדמנויות תעסוקה חדשות, מערכות יחסים חדשות ורצון לשינוי ופתיחת דרך חדשה – מצבים המביאים אנשים לשנות את מקום מגוריהם לערים מרוחקות ואף למדינות אחרות. כאשר עסקינן במקרה גירושין בו מעורבים ילדים משותפים – קביעת מקום מגורי הילדים הינו תפקיד משותף של שני ההורים, אף אם הם פרודים, זאת מכוח זכויותיהם וחובותיהם ההוריות הקבועות. כאשר נדרש בית המשפט להתערב ולהכריע בסוגיית שינוי מגורי קטין – הוא יפעל ע"פ עקרון איזון בין אינטרסים וזכויות ההורים כאשר תמיד טובת הילדים עומדת מול עיניו: בית המשפט יבחן האם שינוי מקום מגורי ההורה המשמורן מקדם את צורכי הילד ואינו פוגע בו, ואינו פוגעת ביכולתו של ההורה שאינו משמורן למלא תפקידיו וחובותיו כהורה.

אם אתם עומדים בפני החלטת שינוי מקום מגורים הכרוך בסוגיית משמורת ילדים – מומלץ להעזר בשירותי עו"ד מומחה בדיני גירושין הבקיא בסוגיות הנוגעות לחובות וזכויות הוריות, אשר יבחן כל מקרה וכל תיק לגופו וידע לייעץ משפטית, לכוון ולנהל את המחלוקת על הצד הטוב ביותר עבורכם, יספק את המידע הנדרש, המיידי והרחב ככל שניתן, תוך שימוש באסטרטגיה חכמה, ידע וכלים לניהול משא ומתן, מענה לקשיים וללבטים המתלווים להליך – לטובת הלקוח והילדים בפרט ולהשלמת הפלטפורמה בדרך לסיום מוצלח של המחלוקת בדרך של הסכמות תוך זמן קצר יחסי, מבלי להיזקק לבתי משפט, וללא מלחמות שמותירות משקעים לאורך זמן.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל עת.

התקשר עכשיו